Gdy dziecko nie chce pić, nie ma żartów. Odwodnienie u dzieci latem zdarza się nader często. Sprzyja temu wysoka temperatura powietrza, a także fakt, że dzieci są tak pochłonięte zabawą, że zwyczajnie zapominają o piciu. Dzieci są bardziej narażone na przegrzanie niż dorośli.

Niektóre dzieci same upominają się o picie, piją dużo i chętnie, podczas gdy inne upominają się dopiero wtedy, gdy już są naprawdę mocno spragnione. Gdy dziecko jest bardzo spragnione to tak naprawdę jest już lekko odwodnione. Odwodnienie, gdy jest duże, może prowadzić do udaru cieplnego. Lekkie i przewlekłe odwodnienie również jest niekorzystne dla zdrowia.

Dlatego należy przypominać dzieciom o piciu. W tym artykule przedstawię Ci kilka pomysłów, które możesz wykorzystać, gdy dziecko nie chce pić. To bardzo ważne, żeby uświadomić też innych opiekunów dziecka.

Jakie są objawy odwodnienia?

  • rozdrażnienie
  • apatia, brak sił
  • ból głowy
  • suche, spierzchnięte usta
  • ciemny mocz i niewielkie ilości moczu
  • suchość śluzówek
  • suchy blady język
  • w dalszym etapie może dojść do przyspieszonego bicia serca, niebezpiecznego spadku ciśnienia tętniczego krwi, utraty przytomności, a nawet drgawek.

Objawów odwodnienia nie można lekceważyć, szczególnie w czasie upałów i infekcji, które przebiegają z wymiotami i biegunką. Gdy dziecko jest już odwodnione i nadal pije niewiele (a tak się dzieje przy niektórych infekcjach) należy się zgłosić do szpitala i podłączyć kroplówkę.

Ile płynów dziennie powinny wypijać dzieci?

Zgodnie z zaleceniami Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, zalecana dzienna dawka wody jest zależna od masy ciała. Zapotrzebowanie na wodę wzrasta znacznie w przypadku gorączki, biegunki, wysiłku fizycznego i upałów.

W okresie zdrowia, bez dużej aktywności fizycznej zalecane dzienne ilości płynów przedstawiają się następująco:

  • Dziecko o masie ciała poniżej 10 kg powinno wypijać ok. 100 ml płynów na każdy kilogram masy ciała, zatem dziecko, które waży 9 kg potrzebuje około 900 ml. Większość zapotrzebowania na płyny przy tej masie ciała najczęściej pokrywa mleko kobiece lub mleko modyfikowane.
  • Dziecko o masie ciała 10 kg powinno otrzymywać ok. 1000 ml płynów na dobę, czyli około 4 szklanki (zakładając, że Twoja szklanka ma pojemność ok. 250 ml).
  • Dziecko, które waży 15 kg powinno na dobę otrzymywać ok.1250 ml, czyli ok. 5 szklanek płynów.
  • Dziecko o masie ciała 20 kg powinno spożywać 1500 ml płynów, czyli ok. 1,5 litra = 6 szklanek.
  • Dziecko o masie ciała 25 kg potrzebuje ok. 1600 ml płynów na dobę = prawie 6,5 szklanki.
  • Dziecko o masie ciała 30 kg potrzebuje 1700 ml, czyli prawie 7 szklanek płynów.
  • Dziecko 40 kg potrzebuje 1900 ml, a więc prawie 8 szklanek płynów, podobnie jak dorośli.

Aby obliczyć ile dokładnie płynów potrzebuje Twoje dziecko na dobę, możesz skorzystać z poniższej grafiki NCEZ.

Dziecko o masie ciała pomiędzy 10 a 20 kg potrzebuje 1000 ml płynów + dodatkowe 50 ml na każdy kilogram masy ciała ponad 10 kg. Dziecko o masie ciała powyżej 20 kg potrzebuje 1500 ml wody + 20 ml na każdy kilogram masy ciała ponad 20 kg.

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej|Problem zaparć u dzieci

Jednak dokładne wyliczenia nie są Ci tak naprawdę potrzebne. Ważne, żeby orientacyjna dzienna ilość zalecanych płynów oscylowała w ilości zalecanych szklanek.

Jeśli nie woda to co?

Nie ulega wątpliwości, że najlepszym płynem do picia dla dzieci jest woda. Tak, wiem, że niektóre nie mogą patrzeć na wodę i prędzej się odwodnią niż wypiją zalecane ilości. Jednakże podawanie słodzonych napojów nie pomaga w prawidłowym nawodnieniu. Aby zmetabolizować cukier zawarty w napojach, organizm potrzebuje dodatkowej porcji wody. Soki przemysłowe również nie są zalecane. Jeśli chcesz wiedzieć dlaczego to zapraszam Cię do tego artykułu.

Soki świeżo wyciskane są ok., ale w ograniczonych ilościach. Zaleca się nie więcej niż pół szklanki soku dziennie dla dzieci między 1. a 3. rokiem życia (nie więcej niż 3/4 szklanki dla dzieci między 3. a 7. rokiem życia i nie więcej niż szklanka dla dzieci po 7 roku życia).

Do dziennej ilości zalecanych płynów, poza piciem, zaliczają się też zupy, koktajle, jogurty, warzywa i owoce. Te produkty zawierają od 70 do 90% wody w swojej masie i również mają ogromne znaczenie dla nawodnienia.

Co zrobić jeśli dziecko nie chce pić wody?

  • wypróbuj wysokozmineralizowaną, niektóre dzieci uwielbiają bąbelki 🙂
  • wypróbuj wodę z mięta / cytryną / limonką
  • wypróbuj wodę z kostkami lodu lub kostkami zamrożonego soku (to będzie woda z posmakiem owocu)
  • jeśli dziecko jest przyzwyczajone do soków, postaraj się rozcieńczać je wodą
  • wypróbuj lekkie napary z herbatki Rooibos lub z hibiskusa, a także z dzikiej róży z odrobiną miodu
  • gdy jesteś na wyjeździe i nie możesz zrobić swojej wody smakowej to możesz kupić w sklepie wodę z nutą cytryny. Nie chodzi o wodę o smaku cytrynowym z dodatkiem cukru, ale o zupełnie czysta wodę mineralną z dodatkiem naturalnych aromatów cytrusowych. Na szczęście już takie istnieją.
  • podawaj zupę nawet dwa razy dziennie
  • serwuj koktajle na bazie mleka lub jogurtu i owoców
  • zróbcie własne sorbety owocowe
  • serwuj warzywa i owoce bogate w wodę (arbuz, melon, ogórek, truskawki)

Kilka trików, które zachęcą dziecko do picia:

  • kolorowe kubki
  • ciekawe słomki
  • kostki lodu
  • ulubione dodatki (mięta, cytryna, maliny)
  • nowa butelka lub bidon
  • zaznaczone na butelce kreski postępu. Możesz zaznaczyć za pomocą gumki recepturki poziomy wody, do których dziecko będzie dążyć. Gdy już wypije do określonej gumki to może zdjąć ją z butelki.

Nie wszystko na raz. Wypróbuj te pomysły po kolei i dopóki jeden działa to nie sięgaj po kolejny. Chodzi o to, aby mieć coś w zanadrzu, gdy już poprzednia strategia się znudzi.

Ustaw sobie przypomnienia w telefonie i proponuj picie co godzinę, a nawet co pół godziny przy dużych upałach i dużej aktywności fizycznej dziecka. Miejcie bidon z wodą zawsze ze sobą, gdziekolwiek będziecie.

 

Jeśli uważasz ten artykuł za wartościowy to proszę o udostępnienie.

——————————————————————————————————————————————————————–Przy okazji zapraszam Cię na mini kurs “Jak odżywiać dziecko w wieku 1-3 + jak zapobiegać wybiórczości pokarmowej” – już w piątek 14 lipca o godzinie 9.00.

Nagranie otrzymujesz na rok. Bilet możesz nabyć do czwartku 13 lipca w cenie przedsprzedażowej, która już nigdy się nie powtórzy.

Aby zarezerwować sobie miejsce kliknij w poniższy obrazek: