Najważniejsza zasada żywienia dzieci. Czy przestrzegasz?
with Brak komentarzy

Ta zasada nazywana jest złotą zasadą żywienia dzieci  i bardzo jasno określa podział odpowiedzialności między opiekunem i dzieckiem jeśli chodzi o karmienie. ZAPAMIĘTAJ: RODZIC/OPIEKUN decyduje, CO dziecko zje, KIEDY i JAK jedzenie będzie podane. DZIECKO decyduje ILE zje i CZY … Czytaj więcej

Neofobia czyli niechęć do próbowania nowych pokarmów. Przygotuj się na to.
with Brak komentarzy

Czym jest neofobia? Neofobia żywieniowa to postawa wobec jedzenia, która polega na utrzymującej się niechęci do spożywania nowych pokarmów, unikaniu próbowania nieznanych produktów czy nieznanej konsystencji pożywienia.  Neofobia nasila się zwykle w okolicach drugiego roku życia dziecka, a czasami wcześniej, … Czytaj więcej

Siatki centylowe – jak z nich korzystać i dlaczego warto?
with Brak komentarzy

Siatki centylowe to narzędzie, które pozwoli Ci w obiektywny sposób monitorować rozwój Twojego dziecka. Najczęściej siatki centylowe kojarzą się z młodszymi dziećmi, ale istnieją też siatki centylowe dla starszych dzieci, aż do 18 roku życia. Dlaczego to jest ważne ? … Czytaj więcej

Barwniki w żywności dla dzieci. Których zdecydowanie unikać?
with Brak komentarzy

Czy na widok mocno kolorowych słodyczy zapala Ci się czerwona lampka i zastanawiasz się „czy to na pewno jest bezpieczne”? Jeśli chcesz podać dziecku kolorowe słodycze to warto sprawdzić co tam w składzie piszczy. Bywa różnie. Jedni producenci używają droższych … Czytaj więcej

Mleka roślinne – które najlepsze dla kogo?
with Brak komentarzy

Rodzajów „mleka roślinnego” mamy dzisiaj tak dużo, że zupełnie nie wiadomo co wybrać. W dzisiejszym artykule postaram się zwięźle odpowiedzieć na często zadawane pytanie – które mleko roślinne jest najzdrowsze?  Oczywiście nie ma jednej odpowiedzi bo wszystko zależy od pacjenta … Czytaj więcej

Dieta bez nabiału, część 2. Czego należy unikać?
with Brak komentarzy

O tym jak bilansować dietę bez mleka i nabiału, aby taka dieta była bezpieczna i nie powodowała niedoborów pisałam TUTAJ – „Dieta bez nabiału, część 1. O czym trzeba pamiętać”. Jednak w przypadku ścisłej diety eliminacyjnej, np. przy ciężkiej alergii … Czytaj więcej

Dieta bez nabiału cz.1. O czym trzeba pamiętać?
with Brak komentarzy

Alergia na białko mleka krowiego (b.m.k.) dotyka co raz większą liczbę dzieci i wiąże się z koniecznością całkowitego wykluczenia nabiału z diety. Ponadto, w wielu chorobach autoimmunologicznych (nieswoiste zapalenia jelit, AZS, Hashimoto, RZS, SM) czy u dzieci z autyzmem wykluczenie … Czytaj więcej

Czy produkcja domowego „mleka” roślinnego ma sens?
with 2 komentarze

To zależy. Jeżeli lubisz smak tego samodzielnie wyprodukowanego „mleka” i masz czas na przygotowanie go, to w porządku. Niestety z żywieniowego punktu widzenia domowe mleka ryżowe, owsiane, migdałowe, z nerkowców – nie mają sensu, bo napoje te nie dostarczają najważniejszego … Czytaj więcej

Z cyklu #dobryprodukt – krem czekoladowy z dobrym składem
with Brak komentarzy

Ostatnio opublikowałam przepis na zdrową domową „nutellę” i ten wpis w jeden dzień zdobył największą popularność ze wszystkich moich wpisów 🙂 Pomyślałam, że na wypadek, gdybyście zupełnie nie mieli czasu przygotować domowego kremu czekoladowego (pomimo, że przepis jest naprawdę szybki), … Czytaj więcej

Siarczyny – czy Twoje dziecko też przedawkowało?
with Brak komentarzy

Tym wpisem chciałabym zwrócić Waszą uwagę na kolejne potencjalnie niebezpieczne dodatki do żywności – związki siarki.  Pisałam już o azotynach, benzoesanach, glutaminianie. Będzie ich jeszcze kilka, łącznie 7 i na razie zakończę tą serię „straszących” artykułów 🙂 Nowe dane naukowe … Czytaj więcej

Hummusy – recenzja produktów
with 2 komentarze

Niedawno opublikowałam na blogu przepisy na dwie proste i szybkie pasty kanapkowe z fasoli. Czasami jednak bywa tak, że musimy sięgnąć po gotowce… dlatego dziś chcę podzielić się z Wami tym, co myślę na temat gotowych hummusów. Wybrałam do oceny … Czytaj więcej

Które orzechy są najlepsze?
with Brak komentarzy

To pytanie pada dosyć często, a odpowiedź jak zwykle brzmi „to zależy”. Orzechy różnią między sobą. Wszystkie zawierają wartościowe białko, dobre tłuszcze oraz różne ilości żelaza, wapnia, magnezu, cynku, potasu i witamin z grupy B, wit. E oraz cennych przeciwutleniaczy … Czytaj więcej

„Zjedz mięsko, resztę możesz zostawić” – o tym jak dużo mięsa i białka potrzebują dzieci
with Brak komentarzy

Do niedawna sądzono, że małe dziecko, aby mogło rozwijać się jak najlepiej i optymalnie rosnąć, powinno spożywać jak najwięcej białka (czyli w rozumieniu wielu osób – jak najwięcej mięsa). Bo białko to budulec mięśni. Takie były odgórne zalecenia… dziś wiadomo, … Czytaj więcej

Jaką sól wybrać? Morską, himalajską, a może zwykłą?
with Brak komentarzy

Często słyszymy, żeby nie solić potraw, że sól to zło i należy ją ograniczać. I najlepiej zamienić białą sól na różową himalajską albo morską, bo tamte mają więcej minerałów. Jak to jest naprawdę? Z zaleceń WHO z 2012 r. i … Czytaj więcej

Z cyklu #czytamyetykiety – lizak z ksylitolem i stewią
with Brak komentarzy

Przedstawiam Wam alternatywę dla tradycyjnych lizaków – lizak z ksylitolem i stewią, bez cukru. Produkt posiada znak akceptacji PTS (Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego). Czy to na pewno jest taki super lizak? Czy warto go kupować? Postanowiłam przeanalizować. Co jest napisane na … Czytaj więcej

Z cyklu #dobryprodukt – serek kanapkowy
with Brak komentarzy

Tak jak wczoraj pisałam, nie zalecam serków twarogowych w codziennym jadłospisie. Ale jeśli nie wyobrażacie sobie Waszego jadłospisu bez serka to polecam Wam serek Bieluch. To nie jest serek twarogowy. Zawiera cenne białka serwatkowe, których twaróg nie zawiera (podczas produkcji … Czytaj więcej

Czy Twoje dziecko nie lubi twarogu?
with Brak komentarzy

Czasem spotykam mamy, które martwią się, że ich dzieci w ogóle nie lubią sera białego. Mam ochotę odpowiedzieć: „mądre dzieci” 🙂 Nie, nie chodzi o to, że twaróg to zło (no może wyjątek stanowią tu alergie i kilka innych chorób). … Czytaj więcej

Listopad – kalendarz sezonowy
with Brak komentarzy

Korzystając z kalendarza sezonowego sladamiprzodkow.pl zaznaczyłam dla Was czerwoną, przerywaną linią te warzywa i owoce, które lada moment przestaną być sezonowe. Zobaczcie dla porównania o ile bogatszy był październik: W kalendarzu sezonowym na grudzień nie znalazłam dyni, kalafiora, brokuła, kopru … Czytaj więcej

Jak wybrać dobry żółty ser?
with Brak komentarzy

Jakiś czas temu pisałam o tym, że sery żółte, podobnie jak wędliny, konserwowane są szkodliwymi azotanami i azotynami (jeśli nie czytałaś/eś to zapraszam TUTAJ). Zrobiłam dziś mały „risercz” w sklepach i w internecie i jestem super miło zaskoczona, idzie ku … Czytaj więcej

Mamo sprawdź jaki keczup podajesz dziecku
with Brak komentarzy

Sprawdź czy keczup, który stoi w Waszej lodówce nie zawiera dodatku benzoesanu sodu czyli E 211 lub pochodnych (E 210, E 211, E 212, E 213). Jest to konserwant generalnie uznawany za bezpieczny, bo przecież wszystkie dopuszczone dodatki do żywności … Czytaj więcej

Z cyklu #czytamyetykiety – wędliny z bezpiecznym składem
with Brak komentarzy

Jeżeli swoim wczorajszym wpisem o azotynach odebrałam komuś przyjemność z jedzenia szynki to dziś pragnę to trochę naprawić 🙂 Znalazło się kilka pozycji z poprawnym składem – bez azotanów, azotynów i innych niekorzystnych dodatków. Produkty te mają wyższą cenę niż … Czytaj więcej

Azotyny – czyli najgorszy sort konserwantów, których dzieci zjadają o wiele za dużo…
with Brak komentarzy

Czy w przedszkolach Waszych dzieci również jest tak, że nie ma dnia bez szynki lub innej wędliny? Jak nie na śniadanie to na podwieczorek, bo po 1. tak jest najszybciej, po 2. dzieci te kanapki chętnie zjadają i nic się … Czytaj więcej

Z cyklu #czytamy etykiety – bulion w kostkach
with Brak komentarzy

Zupa warzywna bez kostki rosołowej? Bez problemu da się zrobić domowy bulion warzywny jako bazę do wielu zup i to jest najlepsze rozwiązanie! Ale zwykle zajmuje to sporo czasu… Na szczęście istnieją kostki bez glutaminianu sodu i oto jedna z nich 🏆
Glutaminian sodu E621 jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych i szkodliwych dodatków do żywności. A jeszcze na studiach (kilkanaście lat temu) wmawiano nam, że jest świetnie przebadany i zupełnie bezpieczny…

Z cyklu #czytamy etykiety – płatki śniadaniowe
with Brak komentarzy

Ostatnio opublikowałam przepis na domową granolę i pisałam, że nie znalazłam na półkach sklepowych nic godnego polecenia i nadal uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest domowa granola. Przepis znajdziecie TUTAJ. Zabieganym polecam również błyskawiczną jaglankę i „nocną” owsiankę.  Domowa granola nie … Czytaj więcej

Z cyklu „czytamy etykiety” – baton z dobrym składem
with 2 komentarze

Chcę Wam dziś pokazać batonik z niezłym składem. Niezłym, bo naprawdę krótkim – bez niepotrzebnych wypełniaczy, syropów glukozowych i tym podobnych. To zasada ogólna, dotycząca większości produktów spożywczych – im krótszy skład, tym lepiej, tym mniej przetworzony jest produkt. BA! … Czytaj więcej

Z cyklu „czytamy etykiety” – jaki jogurt wybrać?
with Brak komentarzy

Często pytacie mnie o jogurt najlepszy dla dzieci. Odpowiadam: „NATURALNY, bez dodatku mleka w proszku, który w składzie zawiera tylko mleko i żywe kultury bakterii jogurtowych. Wystarczy dodać świeże słodkie owoce, dobrej jakości granolę i wartościowy posiłek gotowy :-)”. Niestety … Czytaj więcej

Podstawowe zasady żywienia niemowląt
with Brak komentarzy

Wiadomo, że podstawą żywienia przez pierwsze 6 miesięcy życia niemowlęcia jest karmienie piersią lub mlekiem modyfikowanym. Wiemy też od dawna, że nie ma lepszego pokarmu niż mleko mamy. Liczne badania dowiodły, że dzieci karmione piersią mają lepszą odporność i wyższy … Czytaj więcej

Cukier krzepi… zatem ile cukru powinny jeść dzieci?
with Brak komentarzy

„Matko! nie żałuj dziecku cukru. Cukier wzmacnia kości”. Popularne hasło CUKIER KRZEPI w latach 30. XX wieku ozdobiło dworce i ulice wszystkich miast w kraju. Była to jedna z najbardziej szkodliwych kampanii reklamowych przemysłu cukrowniczego w dziejach Polski. . Do … Czytaj więcej

Suplementy w czasie ciąży – czy stosować i jakie?
with 1 komentarz

Zgodnie ze stanowiskiem Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego PTG [1] do składników o udowodnionym, pozytywnym wpływie na kobietę w ciąży i dziecko należą: Niezbędne wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 Kwas foliowy Żelazo Jod Witamina D 1.Badania sugerują, że spożywanie odpowiedniej ilości kwasów omega … Czytaj więcej

Żywienie w ciąży – konkretne wskazówki
with Brak komentarzy

Zdrowie dziecka zależy od stanu odżywienia już na wczesnych etapach życia płodowego, a nawet jeszcze wcześniej – zależy też od stanu odżywienia mamy przed zajściem w ciążę! Dlatego mój pierwszy wpis blogowy będzie poświęcony obszernemu zagadnieniu żywienia w czasie ciąży.   … Czytaj więcej