Zamienniki cukru dla dzieci – czym warto zastąpić cukier?
with Brak komentarzy

Które zamienniki cukru są odpowiednie dla dzieci – które warto wybrać, a których unikać? Tego dowiesz się z artykułu.

Odżywcze i sycące przekąski dla dzieci -10 pomysłów
with 2 komentarze

Staraj się myśleć o przekąsce jak o mniejszym posiłku i okazji do dostarczenia dziecku wartości odżywczych.

Przekąski dla dzieci powinny zapewniać im poczucie sytości na długo – tak, żeby nie było potrzeby ciągłego podjadania. Jest bardzo prawdopodobne, że gdy wyeliminujesz podjadanie i ustalisz pory posiłków i przekąsek co około 2-3 godziny to apetyt dziecka wyraźnie się zwiększy!

Jak postępować z niejadkiem? A co jeśli naprawdę nic nie zje?
with Brak komentarzy

Jak postępować z „niejadkiem”? Ostatnio pisałam o tym, że „Rodzic decyduje CO, KIEDY i GDZIE poda dziecku do jedzenia, ale to dziecko decyduje ILE i CZY w ogóle zje posiłek„ Po tym wpisie odezwała się do mnie jedna rozżalona mama … Czytaj więcej

Jak rozmawiać z niejadkiem? 3 zdania, które mogą odmienić Wasze posiłki
with Brak komentarzy

Jeśli Twoje dziecko często odmawia jedzenia lub je wybiórczo, a czas posiłków w Waszym domu bywa stresujący to koniecznie wypróbuj te Poniżej mam dla Ciebie 3 zdania, które pomogą wyciszyć emocje Twojego dziecka i zredukują Twój stres podczas posiłku. Te komunikaty wysyłane do dziecka podczas posiłku pomagają dziecku zbudować pozytywną relację z jedzeniem.

Harmonogram posiłków dziecka – czemu jest istotny?
with Brak komentarzy

Zbyt częste podawanie dzieciom posiłków i przekąsek to jeden z najczęstszych błędów żywieniowych popełnianych przez rodziców.
Jeśli dziecko jest karmione zbyt często, to zazwyczaj, w porach głównych posiłków, nie jest wystarczająco głodne i zjada niewielką ilość (bo przecież godzinę wcześniej jadło przekąskę lub piło soczek). Następnie, za niedługi czas (np. godzinę po obiedzie) znowu dostaje coś do jedzenia, najczęściej coś, co lubi, oby tylko zjadło… bo przecież nie zjadło obiadu. To błędne koło. 

Żeby niejadek zjadł obiadek… 3 cenne wskazówki
with Brak komentarzy

Czy wiesz, że większość dzieci w wieku od 2 do 6 lat przechodzi przez typowy w ich wieku etap wybiórczości pokarmowej? Zachowują się wówczas bardzo podejrzliwie wobec jedzenia, którego nie znają. Często wykazują nieufność nawet wobec tych pokarmów, które już znają, jeśli tylko zostaną przygotowane inaczej niż zazwyczaj (np. pokrojone w inny kształt) lub jeśli „dotykają się” na talerzu z czymś, czego dziecko nie zna.

4 style karmienia. Który jest Twój?
with Jeden komentarz

Czy wiesz, że styl wychowania dziecka i styl karmienia mogą mieć znaczący wpływ na jego przyszłą relację z jedzeniem, nawyki żywieniowe, zdolność do samoregulacji i utrzymania prawidłowej masy ciała?

Poniżej przedstawiam Ci 4 style karmienia. Być może któryś z nich jest dokładnie taki jak Twój? A może posługujesz się dwoma lub trzema w zależności od sytuacji. Sprawdź, który jest najbardziej korzystny dla Twojego dziecka.

Dlaczego dziecko nie chce jeść? 10 możliwych powodów, dla których małe dzieci odmawiają jedzenia. 
with Brak komentarzy

Dlaczego dziecko nie chce jeść? Powodów, dla których dziecko nie chce jeść lub zjada niewiele, może być wiele, więcej niż tutaj wymienię. W tym artykule skupiłam się na najczęstszych powodach niechęci dzieci do jedzenia, ale takich, które nie są powodem … Czytaj więcej

Mleko roślinne dla niemowlaka – które wybrać?
with 8 komentarzy

Pytania o mleko roślinne odpowiednie dla niemowlaka pojawiają się bardzo często. Postaram się dzisiaj rozwiać Twoje wątpliwości. Zacznę od tego, że „mleka roślinne” to nie jest poprawna nazwa tych produktów. Powinnam pisać napoje roślinne, ale mam wrażenie, że to powoduje … Czytaj więcej

Kalendarz sezonowy WRZESIEŃ
with Brak komentarzy

Podrzucam Wam kalendarz sezonowy na wrzesień, bo wrzesień to miesiąc, w którym nadal mamy dostęp do różnorodnych warzyw i owoców. Trzeba korzystać, bo później będzie już tylko mniej i mniej…  W październiku będą jeszcze dostępne jesienne warzywa, takie jak: cukinia, … Czytaj więcej

Rozszerzanie diety – kiedy i od czego zacząć?
with Brak komentarzy

Zdecydowałam się napisać ten post, bo widzę i słyszę, że nadal jest wiele nieporozumień w kwestii tego od kiedy najlepiej zacząć rozszerzanie diety. Jedni specjaliści mówią, żeby zacząć już pod koniec czwartego miesiąca życia dziecka, a inni, że dopiero po ukończeniu przez dziecko sześciu miesięcy. A kiedy najlepiej?

Jadłospis niemowlaka w praktyce.
with 2 komentarze

Film dotyczy jadłospisu niemowląt, u których podstawę odżywienia nadal stanowi mleko z piersi lub mleko modyfikowane.  Znajdziesz tu odpowiedzi m.in. na pytania:

Ile posiłków uzupełniających (innych niż mleko mamy czy MM) powinno jeść niemowlę? 
Jakie powinny być proporcje pomiędzy poszczególnymi składnikami w dziennym jadłospisie niemowlaka?
Jaka jest orientacyjna wielkość porcji dla niemowlaka?

Kaszki dla małych dzieci – które wybrać?
with Brak komentarzy

Pytanie o najlepsze kaszki dla dzieci jest jednym z tych, które otrzymuję najczęściej. Postanowiłam zrobić zestawienie kaszek instant, które mają prosty skład, a także wskazać te, których należy unikać. Najlepszym rozwiązaniem jest samodzielne gotowanie zwykłych płatków owsianych, jęczmiennych, kaszy jaglanej … Czytaj więcej

Jeśli nie sok to co? Co podawać do picia małym dzieciom?
with Brak komentarzy

Zrobiłam wczoraj na facebooku mini quiz odnośnie soków w żywieniu małych dzieci. Pytanie pochodzi z prawdziwego egzaminu z Pediatrii z Wydziału Pielęgniarstwa (ale nie powiem na której prestiżowej Uczelni ;-)). Dziękuję za Wasze odpowiedzi – wszystkie były prawidłowe… A na … Czytaj więcej

Kalendarz sezonowy CZERWIEC + jakie warzywa można podać niemowlakowi
with Brak komentarzy

Nareszcie… doczekaliśmy się świeżych sezonowych owoców i warzyw. Nie jest to jeszcze taki wybór jaki mamy w sierpniu i wrześniu, ale już jest dobrze 🙂 Szczęściarzami są te maluchy, które mają rozszerzaną dietę akurat w okresie letnio jesiennym, bo już … Czytaj więcej

Najczęstsze niedobory u dzieci. 7 składników odżywczych, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę.
with Brak komentarzy

Oczywiście wszystkie składniki odżywcze są ważne i potrzebne dla prawidłowego rozwoju dziecka. Jednak jest kilka kluczowych, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę. Dlaczego? Dlatego, że już w wieku niemowlęcym zdarzają się niedobory tych składników i mogą mieć znaczący wpływ na … Czytaj więcej

Najważniejsza zasada żywienia dzieci. Czy przestrzegasz?
with 2 komentarze

Najważniejsze zasada żywienia dzieci (nazywana złotą) bardzo jasno określa podział odpowiedzialności między opiekunem i dzieckiem jeśli chodzi o karmienie. ZAPAMIĘTAJ: RODZIC/OPIEKUN decyduje, CO dziecko zje, KIEDY i JAK jedzenie będzie podane. DZIECKO decyduje ILE zje i CZY w ogóle zje posiłek. … Czytaj więcej

Neofobia czyli niechęć do próbowania nowych pokarmów. Przygotuj się na to.
with Brak komentarzy

Czym jest neofobia? Neofobia żywieniowa to postawa wobec jedzenia, która polega na utrzymującej się niechęci do spożywania nowych pokarmów, unikaniu próbowania nieznanych produktów czy nieznanej konsystencji pożywienia.  Neofobia nasila się zwykle w okolicach drugiego roku życia dziecka, a czasami wcześniej, … Czytaj więcej

Siatki centylowe – jak z nich korzystać i dlaczego warto?
with Brak komentarzy

Siatki centylowe to narzędzie, które pozwoli Ci w obiektywny sposób monitorować rozwój Twojego dziecka. Najczęściej siatki centylowe kojarzą się z młodszymi dziećmi, ale istnieją też siatki centylowe dla starszych dzieci, aż do 18 roku życia. Dlaczego to jest ważne ? … Czytaj więcej

Barwniki w żywności dla dzieci. Których zdecydowanie unikać?
with Brak komentarzy

Czy na widok mocno kolorowych słodyczy zapala Ci się czerwona lampka i zastanawiasz się „czy to na pewno jest bezpieczne”? Jeśli chcesz podać dziecku kolorowe słodycze to warto sprawdzić co tam w składzie piszczy. Bywa różnie. Jedni producenci używają droższych … Czytaj więcej

Mleka roślinne – które najlepsze dla kogo?
with Brak komentarzy

Rodzajów „mleka roślinnego” mamy dzisiaj tak dużo, że zupełnie nie wiadomo co wybrać. W dzisiejszym artykule postaram się zwięźle odpowiedzieć na często zadawane pytanie – które mleko roślinne jest najzdrowsze?  Oczywiście nie ma jednej odpowiedzi bo wszystko zależy od pacjenta … Czytaj więcej

Dieta bez nabiału, część 2. Czego należy unikać?
with Brak komentarzy

O tym jak bilansować dietę bez mleka i nabiału, aby taka dieta była bezpieczna i nie powodowała niedoborów pisałam TUTAJ – „Dieta bez nabiału, część 1. O czym trzeba pamiętać”. Jednak w przypadku ścisłej diety eliminacyjnej, np. przy ciężkiej alergii … Czytaj więcej

Dieta bez nabiału cz.1. O czym trzeba pamiętać?
with Brak komentarzy

Alergia na białko mleka krowiego (b.m.k.) dotyka co raz większą liczbę dzieci i wiąże się z koniecznością całkowitego wykluczenia nabiału z diety. Ponadto, w wielu chorobach autoimmunologicznych (nieswoiste zapalenia jelit, AZS, Hashimoto, RZS, SM) czy u dzieci z autyzmem wykluczenie … Czytaj więcej

Czy produkcja domowego „mleka” roślinnego ma sens?
with 2 komentarze

To zależy. Jeżeli lubisz smak tego samodzielnie wyprodukowanego „mleka” i masz czas na przygotowanie go, to w porządku. Takie domowe mleczko bardzo dobrze komponuje się z owsianką czy jaglanką i na pewno wzbogaca ich smak. Niestety z żywieniowego punktu widzenia, … Czytaj więcej

Z cyklu #dobryprodukt – krem czekoladowy z dobrym składem
with Brak komentarzy

Ostatnio opublikowałam przepis na zdrową domową „nutellę” i ten wpis w jeden dzień zdobył największą popularność ze wszystkich moich wpisów 🙂 Pomyślałam, że na wypadek, gdybyście zupełnie nie mieli czasu przygotować domowego kremu czekoladowego (pomimo, że przepis jest naprawdę szybki), … Czytaj więcej

Siarczyny – czy Twoje dziecko też przedawkowało?
with Brak komentarzy

Tym wpisem chciałabym zwrócić Waszą uwagę na kolejne potencjalnie niebezpieczne dodatki do żywności – związki siarki.  Pisałam już o azotynach, benzoesanach, glutaminianie. Będzie ich jeszcze kilka, łącznie 7 i na razie zakończę tą serię „straszących” artykułów 🙂 Nowe dane naukowe … Czytaj więcej

Hummusy – recenzja produktów
with 2 komentarze

Niedawno opublikowałam na blogu przepisy na dwie proste i szybkie pasty kanapkowe z fasoli. Czasami jednak bywa tak, że musimy sięgnąć po gotowce… dlatego dziś chcę podzielić się z Wami tym, co myślę na temat gotowych hummusów. Wybrałam do oceny … Czytaj więcej

Które orzechy są najlepsze?
with 2 komentarze

To pytanie pada dosyć często, a odpowiedź jak zwykle brzmi „to zależy”. Orzechy różnią między sobą. Wszystkie zawierają wartościowe białko, dobre tłuszcze oraz różne ilości żelaza, wapnia, magnezu, cynku, potasu i witamin z grupy B, wit. E oraz cennych przeciwutleniaczy … Czytaj więcej

„Zjedz mięsko, resztę możesz zostawić” – o tym jak dużo mięsa i białka potrzebują dzieci
with Brak komentarzy

Do niedawna sądzono, że małe dziecko, aby mogło rozwijać się jak najlepiej i optymalnie rosnąć, powinno spożywać jak najwięcej białka (czyli w rozumieniu wielu osób – jak najwięcej mięsa). Bo białko to budulec mięśni. Takie były odgórne zalecenia… dziś wiadomo, … Czytaj więcej

Jaką sól wybrać? Morską, himalajską, a może zwykłą?
with Brak komentarzy

Często słyszymy, żeby nie solić potraw, że sól to zło i należy ją ograniczać. I najlepiej zamienić białą sól na różową himalajską albo morską, bo tamte mają więcej minerałów. Jak to jest naprawdę? Z zaleceń WHO z 2012 r. i … Czytaj więcej

Z cyklu #czytamyetykiety – lizak z ksylitolem i stewią
with Brak komentarzy

Przedstawiam Wam alternatywę dla tradycyjnych lizaków – lizak z ksylitolem i stewią, bez cukru. Produkt posiada znak akceptacji PTS (Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego). Czy to na pewno jest taki super lizak? Czy warto go kupować? Postanowiłam przeanalizować. Co jest napisane na … Czytaj więcej

Z cyklu #dobryprodukt – serek kanapkowy
with Brak komentarzy

Tak jak wczoraj pisałam, nie zalecam serków twarogowych w codziennym jadłospisie. Ale jeśli nie wyobrażacie sobie Waszego jadłospisu bez serka to polecam Wam serek Bieluch. To nie jest serek twarogowy. Zawiera cenne białka serwatkowe, których twaróg nie zawiera (podczas produkcji … Czytaj więcej

Czy Twoje dziecko nie lubi twarogu?
with Brak komentarzy

Czasem spotykam mamy, które martwią się, że ich dzieci w ogóle nie lubią sera białego. Mam ochotę odpowiedzieć: „mądre dzieci” 🙂 Nie, nie chodzi o to, że twaróg to zło (no może wyjątek stanowią tu alergie i kilka innych chorób). … Czytaj więcej

Listopad – kalendarz sezonowy
with Brak komentarzy

Korzystając z kalendarza sezonowego sladamiprzodkow.pl zaznaczyłam dla Was czerwoną, przerywaną linią te warzywa i owoce, które lada moment przestaną być sezonowe. Zobaczcie dla porównania o ile bogatszy był październik: W kalendarzu sezonowym na grudzień nie znalazłam dyni, kalafiora, brokuła, kopru … Czytaj więcej

Jak wybrać dobry żółty ser?
with Brak komentarzy

Jakiś czas temu pisałam o tym, że sery żółte, podobnie jak wędliny, konserwowane są szkodliwymi azotanami i azotynami (jeśli nie czytałaś/eś to zapraszam TUTAJ). Zrobiłam dziś mały „risercz” w sklepach i w internecie i jestem super miło zaskoczona, idzie ku … Czytaj więcej

Mamo sprawdź jaki keczup podajesz dziecku
with Brak komentarzy

Sprawdź czy keczup, który stoi w Waszej lodówce nie zawiera dodatku benzoesanu sodu czyli E 211 lub pochodnych (E 210, E 211, E 212, E 213). Jest to konserwant generalnie uznawany za bezpieczny, bo przecież wszystkie dopuszczone dodatki do żywności … Czytaj więcej

Z cyklu #czytamyetykiety – wędliny z bezpiecznym składem
with Brak komentarzy

Jeżeli swoim wczorajszym wpisem o azotynach odebrałam komuś przyjemność z jedzenia szynki to dziś pragnę to trochę naprawić 🙂 Znalazło się kilka pozycji z poprawnym składem – bez azotanów, azotynów i innych niekorzystnych dodatków. Produkty te mają wyższą cenę niż … Czytaj więcej

Azotyny – czyli najgorszy sort konserwantów, których dzieci zjadają o wiele za dużo…
with Brak komentarzy

Czy w przedszkolach Waszych dzieci również jest tak, że nie ma dnia bez szynki lub innej wędliny? Jak nie na śniadanie to na podwieczorek, bo po 1. tak jest najszybciej, po 2. dzieci te kanapki chętnie zjadają i nic się … Czytaj więcej

Z cyklu #czytamy etykiety – bulion w kostkach
with Brak komentarzy

Zupa warzywna bez kostki rosołowej? Bez problemu da się zrobić domowy bulion warzywny jako bazę do wielu zup i to jest najlepsze rozwiązanie! Ale zwykle zajmuje to sporo czasu… Na szczęście istnieją kostki bez glutaminianu sodu i oto jedna z nich 🏆
Glutaminian sodu E621 jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych i szkodliwych dodatków do żywności. A jeszcze na studiach (kilkanaście lat temu) wmawiano nam, że jest świetnie przebadany i zupełnie bezpieczny…

Z cyklu #czytamy etykiety – płatki śniadaniowe
with Brak komentarzy

Ostatnio opublikowałam przepis na domową granolę i pisałam, że nie znalazłam na półkach sklepowych nic godnego polecenia i nadal uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest domowa granola. Przepis znajdziecie TUTAJ. Zabieganym polecam również błyskawiczną jaglankę i „nocną” owsiankę.  Domowa granola nie … Czytaj więcej

Z cyklu „czytamy etykiety” – baton z dobrym składem
with 2 komentarze

Chcę Wam dziś pokazać batonik z niezłym składem. Niezłym, bo naprawdę krótkim – bez niepotrzebnych wypełniaczy, syropów glukozowych i tym podobnych. To zasada ogólna, dotycząca większości produktów spożywczych – im krótszy skład, tym lepiej, tym mniej przetworzony jest produkt. BA! … Czytaj więcej

Z cyklu „czytamy etykiety” – jaki jogurt wybrać?
with Brak komentarzy

Często pytacie mnie o jogurt najlepszy dla dzieci. Odpowiadam: „NATURALNY, bez dodatku mleka w proszku, który w składzie zawiera tylko mleko i żywe kultury bakterii jogurtowych. Wystarczy dodać świeże słodkie owoce, dobrej jakości granolę i wartościowy posiłek gotowy :-)”. Niestety … Czytaj więcej

Podstawowe zasady żywienia niemowląt
with Brak komentarzy

Wiadomo, że podstawą żywienia przez pierwsze 6 miesięcy życia niemowlęcia jest karmienie piersią lub mlekiem modyfikowanym. Wiemy też od dawna, że nie ma lepszego pokarmu niż mleko mamy. Liczne badania dowiodły, że dzieci karmione piersią mają lepszą odporność i wyższy … Czytaj więcej

Ile cukru mogą jeść dzieci skoro CUKIER KRZEPI?
with Jeden komentarz

Ile cukru mogą zjeść dzieci w ciągu jednego dnia, tak aby nie zaszkodzić zdrowiu? Tego dowiesz się pod koniec artykułu. Pokażę też przykłady produktów spożywczych, w których kryje się bardzo dużo cukru, ale na początku chciałabym rozprawić się z popularnym … Czytaj więcej

Suplementy w czasie ciąży – czy stosować i jakie?
with Jeden komentarz

Zgodnie ze stanowiskiem Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego PTG [1] do składników o udowodnionym, pozytywnym wpływie na kobietę w ciąży i dziecko należą: Niezbędne wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 Kwas foliowy Żelazo Jod Witamina D 1.Badania sugerują, że spożywanie odpowiedniej ilości kwasów omega … Czytaj więcej

Żywienie w ciąży – konkretne wskazówki
with Brak komentarzy

Zdrowie dziecka zależy od stanu odżywienia już na wczesnych etapach życia płodowego, a nawet jeszcze wcześniej – zależy też od stanu odżywienia mamy przed zajściem w ciążę! Dlatego mój pierwszy wpis blogowy będzie poświęcony obszernemu zagadnieniu żywienia w czasie ciąży.   … Czytaj więcej