fbpx
Cukier krzepi… zatem ile cukru powinny jeść dzieci?

Cukier krzepi… zatem ile cukru powinny jeść dzieci?

with Brak komentarzy

„Matko! nie żałuj dziecku cukru. Cukier wzmacnia kości”. Popularne hasło CUKIER KRZEPI w latach 30. XX wieku ozdobiło dworce i ulice wszystkich miast w kraju. Była to jedna z najbardziej szkodliwych kampanii reklamowych przemysłu cukrowniczego w dziejach Polski.

cukier dzieci

.

Do twórców tej kampanii, spływały listy zrozpaczonych matek, które nie miały środków, aby móc zapewnić dzieciom zalecaną dzienną dawkę cukru. Cukier był w tamtym czasie bardzo drogi. Matki, zaś były przerażone, że bez cukru ich dzieci nie będą mogły prawidłowo się rozwijać.

Plakaty pojawiały się też w setkach tytułów prasowych, a hasło CUKIER KRZEPI bez przerwy powtarzano w radiu. Cukier krzepił nie tylko dzieci. Biznesmenom wmawiano, że ożywia lepiej niż kokaina.

.

cukier dorośli

.

Ale spokojnie, to nie będzie wpis o historii cukru w Polsce 🙂 Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tej „fenomenalnej” kampanii reklamowej to zapraszam TUTAJ


Piszę o tym, bo to przez te plakaty, w świadomości naszych dziadków wyryło się przekonanie, że cukier krzepi. Przekazali oni tę wiedzę swoim dzieciom, czyli naszym rodzicom. Być może dlatego współcześni dziadkowie nadal uważają, że cukier jest dzieciom naprawdę potrzebny…

Na szczęście, obecnie dużo się mówi o szkodliwym wpływie nadmiaru cukru na zdrowie dzieci. Wielu rodziców ma tę świadomość i stara się ograniczać cukier do minimum lub do rozsądnych ilości. No i właśnie o tym chcę dziś napisać.

Jakie to są rozsądne ilości cukru?

Są to takie ilości, które nie będą powodowały uzależnienia (tak, cukier działa jak narkotyk!) oraz nie będą miały negatywnego wpływu na zdrowie. Konkretnie ile? O tym za chwilę. 

Jaki jest wpływ nadmiaru cukru na zdrowie dziecka?

Najbardziej znane to nadwaga i otyłość, próchnica zębów, zaparcia i inne problemy jelitowe (w tym zaburzenia składu mikroflory jelitowej, a w konsekwencji niższa odporność na choroby), zakwaszenie organizmu = gorsze wchłanianie składników mineralnych takich jak żelazo, wapń, cynk i magnez.

Taki organizm, który żywi się nadmiarem cukru, nie może być dobrze odżywiony. Bo po pierwsze, nie wchłania minerałów tak, jak powinien. Po drugie, jak nasyci się cukrem to nie będzie już miał ochoty, a czasem i miejsca w żołądku, na wartościowy posiłek.

Przyjęło się w kulturze, że jak dziecko jest trochę (ale nie za dużo) grubsze, to lepiej niż takie chude, bo to znaczy że jest dobrze odżywione… bullshit! Dziecko może mieć nadmierną masę ciała i być jednocześnie niedożywione! Może mu brakować niezmiernie ważnych witamin i minerałów. Tego nie widać gołym okiem.

Wielu rodziców, mimo najszczerszych chęci ograniczania cukru,  nie ma świadomości tego jak wiele „cukru ukrytego” pochłaniają dzieci.

Gdy zgłaszają się do mnie mamy dzieci z nadmierną masą ciała, na początku pytam o słodycze. W odpowiedzi często słyszę, że ich dzieci właściwie nie jedzą słodyczy, no może raz dziennie. Ale po głębszym wywiadzie okazuje się, że:

  • piją wody smakowe, bo to przecież tylko woda z odrobiną cukru,
  • ich śniadanie to najczęściej mleko z czekoladowymi kulkami, te kulki zawierają przecież mnóstwo witamin!
  • jak już wrócą z przedszkola dostają jogurt owocowy, Danonki albo Fantazja, a do tego jakąś drożdżową bułeczkę, albo ciastka owsiane (samo zdrowie)
  • na kolację najchętniej znowu jedzą jakieś płatki z mlekiem (dla odmiany zdrowe miodowe kółeczka), czasami kanapkę z Nutellą, która daje siłę (a przynajmniej tak reklama głosi) lub z dżemem

Spróbuję to podliczyć, bo jednak liczby trafiają najskuteczniej.

cukier w produktach

Już samo niewinne powyższe zestawienie dostarcza dziecku 14 łyżeczek cukru!  A przecież nie podliczyłam jeszcze kanapek z nutellą czy dżemem, ani nawet jednego niezdrowego słodycza…


Specjalnie nadałam taki tytuł. Rzecz jasna – nie ma żadnego „powinny”, nie ma zalecanej dawki spożycia cukru przemysłowego, bo nie jest on w ogóle zalecany. Istnieją za to zalecane górne limity spożycia cukru przez dzieci. 

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) cukry proste nie powinny przekraczać 10% dziennego spożycia energii, a cukry dodane 5% (dorośli, młodzież i dzieci).

Owoce i soki owocowe również zawierają cukry proste, które kwalifikują się do tej puli 10% energii z diety. Natomiast cukier przemysłowy w postaci kryształków cukru nazywamy cukrem dodanym i nie powinien stanowić więcej niż 5% wartości energetycznej diety (dziennego jadłopisu).

Rekomendowana wartość energetyczna diety dziecka w wieku 1-3 lata wynosi od  1000 kcal do 1400 kcal, w zależności od masy ciała dziecka.

5% kaloryczności diety to tylko od 50 kcal do 70 kcal.

Jedna łyżeczka cukru (5 g) to 20 kcal. 

Zatem 50 kcal/20 kcal = 2,5 łyżeczki cukru, a 70 kcal /20 kcal = 3,5 łyżeczki cukru

ODPOWIEDŹ: Dziecko w wieku 1-3 lata nie powinno spożywać więcej niż 2,5 – 3,5 łyżeczki cukru dodanego, w zależności od masy ciała.


Analogicznie, dla dzieci w wieku 4-6 lat kaloryczność dziennego jadłospisu wynosi od 1200 kcal do 1800 kcal dziennie, w zależności od masy ciała. 

5% wartości energetycznej ich dziennej diety to od 60 kcal do 90 kcal.

90 kcal/20 kcal = 4,5 łyżeczki

A zatem dzieci w wieku 4-6 lat nie powinny spożywać więcej niż 3 – 4,5 łyżeczki cukru dodanego dziennie!


Szerokie ogólnopolskie badanie z 2012 roku pokazało, że dzieci w wieku 1-3 spożywają średnio 3 razy więcej cukru dodanego niż sugeruje norma WHO, nawet jeśli rodzice starają się ograniczać słodycze.

Cukier dodawany jest przecież nawet do kaszek dla niemowląt, deserków, jogurcików, dżemów, płatków itd itd.

Pojawia się pytanie „jak żyć”? 🙂 Odpowiedź jest prosta, a do wykonania trzeba się trochę przyłożyć (szczególnie na początku zmiany nawyków żywieniowych):

Spożywając nieprzetworzone, prawdziwe jedzenie mamy szansę zmieścić się w tych normach i wówczas zostanie jeszcze miejsce na jeden mniej zdrowy słodycz dziennie 🙂

A jeśli właśnie uświadomiłaś/eś sobie, że potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu nowych nawyków żywieniowych to zapraszam Cię serdecznie do KONTAKTU

Źródła naukowe:

  1. World Health Organization Guideline: Sugars intake for adults and children 2015.
  2. Mirosław Jarosz i wsp. Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia 2017.

PODZIEL SIĘ!
  • 106
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    106
    Udostępnienia

Leave a Reply