Domowa granola

Domowa granola

with 2 komentarze

Po tym jak opublikowałam wpis o jogurcie, gdzie wspominałam o dobrej jakości granoli, otrzymałam kilka pytań „Jaka to jest granola dobrej jakości?”

Niestety nie znalazłam na półkach sklepowych granoli godnej polecenia, wszędzie masa cukru albo syropu glukozowo-fruktozowego i olej palmowy i wiele innych niepotrzebnych składników…

Na szczęście przepis na domową granolę jest naprawdę prosty i wykonuje się ją szybko. Można zrobić podwójną ilość, bo w zamkniętym szczelnie pojemniku może postać długo… Jest świetnym rozwiązaniem, kiedy zależy nam na szybkim i wartościowym posiłku. Idealna na śniadanie, II śniadanie lub podwieczorek. Wystarczy dodać mleko lub „mleko” roślinne lub jogurt naturalny i świeży owoc i super wartościowy posiłek gotowy!

Zanim zdążyłam zrobić to zdjęcie to chłopaki zjedli około 1/3 upieczonych płatków, mówili że to ciasteczka 🙂 Dlatego mój słoik jest niepełny…

 

Składniki na duży litrowy słoik (ok. 10 porcji): 

  • 16 suszonych daktyli niesiarkowanych – 75 g 
  • szklanka płatków owsianych górskich (nie błyskawicznych) – 100 g
  • pół szklanki płatków gryczanych – 50 g 
  • 3 łyżki wiórków kokosowych – 20 g 
  • 3 łyżki pestek dyni – 30 g
  • 1/3  szklanki orzechów laskowych – 45 g 
  • 10 suszonych moreli niesiarkowanych (są takie ciemniejsze) – 100 g 
  1. Piekarnik rozgrzewamy do 190 st. C.
  2. Daktyle przesypujemy do miski, zalewamy szklanką wody gorącej (ok. 200 ml) i pozostawiamy do ostygnięcia, a następnie miksujemy na gładki mus.
  3. Do musu wsypujemy płatki i wiórki i dokładnie mieszamy, a następnie wykładamy to na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i rozkładamy równomiernie na całej blaszce.
  4. Wstawiamy do piekarnika. Pieczemy przez około 30 minut, bez termoobiegu. Ewentualnie termoobieg można włączyć na pięć minut przed wyjęciem płatków.
  5. Pestki dyni, orzechy i morele siekamy i dodajemy do pokruszonych upieczonych płatków. GOTOWE!
  6. Gdy płatki wystygną przesypujemy do suchego i szczelnie zamykanego pojemnika.

Orzechów ani pestek nie należy podpiekać, aby nie straciły cennych NNKT – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, których zazwyczaj nam brakuje. 

A szkoda… orzechy laskowe super smakują jak przez 5 minut pobędą w piekarniku. Jako dietetyk nie powinnam tego zalecać, ale nie zatrujecie się jeśli spróbujcie kiedyś i takiej wersji z prażonymi orzechami laskowymi 🙂

Z podanej ilości składników powstaje granola mieszcząca się w litrowym słoiku o masie 420 g. Jest to około 10 porcji.

Wartość odżywcza 1 porcji (40 g): 

168 kcal / 4 g białka / 6,5 g tłuszczu / 24 g węglowodanów / 3,3 g błonnika

 

Przepis powstał na podstawie przepisu na podobną granolę z książki D. Musiałowskiej i M. Makarowskiej „Insulinooporność w polskiej kuchni”, został przeze mnie zmodyfikowany. 

granola składniki
Granola w przygotowaniu, płatki po wyjęciu z piekarnika

Podejrzyj(otworzy się w nowej zakładce)

PODZIEL SIĘ!
  • 74
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    74
    Udostępnienia

2 Responses

  1. Marta
    | Odpowiedz

    Granola jest przepyszna! i naprawdę błyskawicznie się robi! Dziękuję za ten przepis! Dodałam posiekane migdały i ziarenka słonecznika. Dzieciom bardzo smakowała z posiekaną gorzką czekoladą i jogurtem:) czas pieczenia wydluzylam aby lepiej dosuszyc płatki mieszając je na blasze. Dziękuję raz jeszcze!

    • Magdalena Ciężkowska
      | Odpowiedz

      Bardzo dziękuję za ten komentarz 🙂 Ostatnio bardziej popularne są komentarze na fb, ale uważam, że jednak lepszym miejscem do komentowania jest blog, bo wówczas inne osoby mogą skorzystać z dodatkowych wskazówek. Migdały i słonecznik to świetny pomysł ! Pozdrawiam serdecznie 🙂

Leave a Reply