Kolejny posiłek bogaty w dobrze przyswajalne żelazo, podobnie jak wołowy fit burger. Danie jednogarnkowe, a takie lubię najbardziej. Może nie jest aż takie ekspresowe, bo mięso wołowe wymagało łącznie prawie 2 godzinnego duszenia, ale z drugiej strony to duszenie nie wymagało mojego udziału 🙂 Z podanej ilości składników wyszło dużo, bo ok. 10-12 porcji, a danie to zachowuje świeżość przez co najmniej 3 dni. Żeby przyspieszyć można użyć mrożonej włoszczyzny pokrojonej w słupki, ja taką akurat posiadałam. Użyłam też mrożonej papryki, którą przywiozłam z rodzinnej działki i zamroziłam w sezonie.

Boczniaki, podobnie jak pieczarki można podawać małym dzieciom, już po ukończeniu pierwszego roku życia! Pozostałe grzyby nie są wskazane ani dla małych ani nawet dla starszych dzieci.

Składniki: 

  • wołowina z łopatki lub udźca – 500 g
  • boczniaki świeże – ok. 300 – 500g
  • żółta i czerwona papryka – po 1 sztuce (ja użyłam mrożonej)
  • passata pomidorowa – ok. 350 g  (ewentualnie puszka pomidorów, a w sezonie świeże dojrzałe pomidory)
  • cebula – 1 szt. lub kawałek pora
  • marchew – 1 szt.
  • pietruszka – 1 szt.
  • seler – mały kawałek (wielkości cebuli)
  • gorąca woda – ok. 1-1,5 L
  • przyprawy: sól – 1 łyżeczka, papryka słodka (może być wędzona) – 1 łyżeczka, 3 liście laurowe, ostra papryka (ostrożnie) i pieprz do smaku
  • natka pietruszki – do posypania, im więcej tym lepiej
  • olej rzepakowy – 3 łyżki
  • kasza gryczana lub inna ulubiona – ok. 3 łyżki suchej kaszy na 1 porcję (400 g łącznie)
  1. Wołowinę pokrój w większą kostkę, a boczniaki w paski. Rozgrzej olej na patelni, wrzuć wołowinę i podsmażaj przez 3 minuty, a następnie dodaj boczniaki. Zmniejsz ogień i duś to razem tak przez około 20 minut, od czasu do czasu mieszając. Boczniaki puszczą dużo wody.
  2. Cebulę pokrój w kostkę, a marchew, seler pietruszkę w słupki albo zetrzyj na tarce.
  3. Zawartość patelni przełóż do dużego garnka i zalej ok. 1 – 1,5 L gorącej wody (lepiej mniej, gulasz zawsze potem możesz rozcieńczyć) i niech się gotuje łącznie ok. 1,5 godziny. W międzyczasie przygotuj kolejne składniki.
  4. Na tej samej patelni podsmaż cebulę. Do cebuli dodaj wszystkie przyprawy poza solą – słodką i ostrą paprykę, liście laurowe oraz pieprz i podsmażaj chwilę aż cebula się zeszkli – ok. 5 minut. Następnie przerzuć cebulę do garnka z mięsem oraz dorzuć marchew, seler i pietruszkę.
  5. Około 15 minut przed końcem gotowania dodaj do garnka pokrojoną w większą kostkę paprykę, passatę pomidorową oraz sól.
  6. Ugotuj kaszę gryczaną w wodzie, najlepiej bez plastikowego woreczka w proporcji 1:2 (np. 1 szklanka kaszy + 2 szklanki wody) przez około 15 minut.
  7. Na głęboki talerz nałóż kaszę i polej gulaszem, dodaj łyżeczkę oleju rzepakowego nierafinowanego oraz posyp obficie natką pietruszki świeżą lub suszoną.

Wartość odżywcza całości:

Energia: 3536 kcal/196.4 g białka/146.6 g tłuszczu/397.8 g węglowodanów

Wartość odżywcza jednej porcji (1/10 całości): 

Energia: 354 kcal/19,6 g białka/14,6 g tłuszczu/39,8 g węglowodanów